Szakla (szekla, szekiel, szakiel)

Szekla (szakla, szekiel, szakiel) jest metalowym elementem w kształcie litery U (zabezpieczonym śrubą w poprzek otworu lub metalową pętlą na zawiasach) służącym do łączenia m.in. lin i łańcuchów ze sobą oraz z innymi częściami osprzętu (np. jachtów). Termin ten stosuje się również do wielu innych w podobny sposób skonstruowanych urządzeń przytrzymujących.

Podstawowe rodzaje szakli

szakleSzekla jest też podobnie ukształtowanym kawałkiem metalu używanym z mechanizmem blokującym w kłódkach. Szekle (szakle) są podstawowym ogniwem łączącym we wszystkich systemach olinowania, od łodzi i statków po olinowanie dźwigów przemysłowych, ponieważ umożliwiają szybkie łączenie lub rozłączanie różnych elementów olinowania. Szekla typu D, znana również jako szekla łańcuchowa, to wąska szekla w kształcie pętli łańcucha. Szekle tego typu są bardzo powszechne i większość innych rodzajów szekli jest ich odmianą. Mała pętla może przenosić duże obciążenia głównie w linii. Obciążenia boczne i stelażowe mogą spowodować przekręcenie lub wygięcie szekli typu D. Jak sama nazwa wskazuje, szekla zatrzaskowa jest szybko działającym elementem złącznym, który może być stosowany pojedynczo. Wykorzystuje on mechanizm blokujący aktywowany sprężyną do zamknięcia zawiasowej szekli i może zostać odblokowany pod obciążeniem. Jest to potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale może być również bardzo użyteczne.

Szekla zatrzaskowa nie jest tak bezpieczna jak inne rodzaje szekli, ale może się przydać do tymczasowego użytku lub w sytuacjach, gdy trzeba ją często przenosić lub wymieniać, np. do uwiązania uprzęży żeglarskiej lub do mocowania szotów spinakera. Szekla sztagowa jest dłuższą wersją szekli typu D, służącą do mocowania fałów do żagli, szczególnie żagli wyposażonych w sztag.