Instalacje gazowe w samochodach

 

Instalacje gazowe, czyli lpg są u nas już od wielu lat, tańszą alternatywą dla benzynowych silników samochodowych. Przez te lata silniki samochodowe stawały się coraz bardziej nowoczesne, czyli skomplikowane. Podobnie instalacje lpg, ewoluowały, podążając za silnikami i obecnie montowane są już instalacje 5 generacji.

Jak ewoluowały instalacje lpg?

montaż instalacji lpgNajstarszą i najprostszą jest instalacja pierwszej generacji, stosowana w samochodach z silnikami gaźnikowymi, nieposiadającymi katalizatora i sondy lambda. Instalacja ta jest całkowicie pozbawiona elementów elektronicznych. Instalacja drugiej generacji wykorzystuje zmienne warunki podciśnieniowe i pozwala na regulację składu mieszanki. Można ją montować w samochodach wyposażonych we wtrysk benzyny, posiadających sondę lambda i katalizator. Instalacja tej generacji posiada moduł elektroniczny, sterujący składem dawkowanej mieszanki. Najmniej popularna jest instalacja trzeciej generacji, będąca czymś pośrednim między drugą a czwartą generacją. Obecnie najczęściej montowana jest instalacja czwartej generacji, zwana sekwencyjną. Od poprzedniej różni się tym, że stosuje tyle wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada silnik. Dawkowaniem gazu steruje oryginalny komputer silnika, przez co nie ma konieczności stosowania emulatorów. Instalacja piątej generacji pozwala na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego, bądź bezpośrednio do komór spalania, za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych. Montaż instalacji lpg powinien odbywać się w dobrze wyposażonym, specjalistycznym zakładzie.

Podstawą decyzji o takim montażu powinna być ogólna kondycja silnika. Pierwszą czynnością w tym przypadku jest sprawdzenie i wykasowanie ewentualnych błędów sterownika. Bardzo ważny jest stan sond lambda, świec i przewodów zapłonowych, a także ustawienie luzów zaworowych. Można przyjąć założenie, że jeśli silnik poprawnie pracuje na benzynie, to równie dobrze będzie pracować na gazie. Pod warunkiem prawidłowego montażu.